AJANKOHTAISTA, YLEINEN |

Lukutaito luo valoa maailman kyliin

– Lukutaito on kuin silmävoide, joka avaa sokean silmät näkemään, sanoo Malawin Pipliaseuran ohjelmanjohtaja Wilfred Ngalawa. Pipliaseuran vieraaksi TA-VA-TAAN kylässä -raamattutapahtumaan saapunut Wilfred luotsaa Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelmaa Malawissa.

Wilfred oppi lukemaan 8-vuotiaana koululaisena. – Oli jännittävä ja hieno hetki, kun opin yhdistämään kirjaimista sanoja ja kun sanoista alkoi muodostua lauseita, hän muistelee.

Wilfredin lukutaitoinen isä ymmärsi koulutuksen merkityksen ja hän piti huolen, että lapset käyvät koulua. Seitsemänvuotiaana Wilfred päätti siskonsa kanssa olla menemättä kouluun.
– Miksi? Äiti kysyi. – Koska emme tykkää käydä koulua, sanoimme. – Sanomme isälle, että koulupukumme ovat likaiset emmekä siksi voi mennä kouluun. Isä näki meidät pihalla ja kysyi, miksi ette ole koulussa? Selityksemme likaisista puvuista ei mennyt läpi. – Teidän pitää mennä kouluun, isä sanoi. – Kello on jo paljon, saamme rangaistuksen. – Totta kai saatte rangaistuksen, isä sanoi. Lopulta menimme kouluun.

Wilfred patistaa myös omat lapsensa kouluun. – Jos haluat koulutetut lapset, sinun pitää valvoa ja ohjata heidät kouluun. Lapset eivät aina ymmärrä koulunkäynnin merkitystä.

Mitä jos et osaisikaan lukea?

Missä olisit, jos et olisi lukutaitoinen? – En olisi Suomessa tällä hetkellä. Lukutaidottomana en tekisi tätä työtä enkä olisi naimisissa vaimoni kanssa. Yleensä koulutettu nainen valitsee kumppanikseen koulutetun ihmisen.

– Eläisin köyhyydessä, sillä useimmat lukutaidottomat ovat köyhiä. Elämä olisi toivotonta ja ilman suuntaa. Pärjätäkseni elämässä olisin riippuvainen muista ihmisistä, koska en pystyisi hoitamaan asioitani itse. Eläisin kuin sokea.

Hyvät esimerkit vaikuttavat haluun oppia lukemaan

Huhtikuussa Malawissa aloitti 30 uutta jaoluokkaa. Lukutaitoryhmissä on nyt 600 oppilasta. Saman verran opiskelee Pipliaseuran kumppanien Global Interactionin ja Babtist Union of Southern African lukutaitoluokissa.

Lukutaito-opetus kestää noin kuusi kuukautta. Kurssin jälkeen oppilas osaa kirjoittaa nimensä, annettuja virkkeitä sekä lukea tarinakirjaa.

– Osa naisista, jotka eivät valmistuneet pilottikurssilta, on tulleet takaisin. Näissä kylissä on nyt kaksi luokkaa. Niille, jotka ovat vasta aloittaneet ja niille, jotka jatkavat opiskelua, Wilfred kertoo.

Ngalawa kertoo miehestä ja vaimosta, jotka molemmat osallistuivat pilottiluokkaan. – Mies valmistui, mutta vaimo ei. – Vaimo aloitti lukutaitoryhmän uudelleen, koska hän haluaa olla samanlainen kuin miehensä, jota nyt arvostetaan lukutaitoisena.

Lukutaidon ylläpitämiseksi Pipliaseura on tuottanut lukutaitomateriaalia kolmelle eri tasolle. Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelma toteutetaan Malawissa kolmella kielellä. Ensi syksynä alkaa lomwenkielisen lukutaitomateriaalin työstäminen – lukutaitoryhmät alkavat vuoden lopussa. Senankieliset ryhmät alkavat ensi vuoden lopulla.

Ohjelma kattaa neljä Itä-Afrikan maata, ja sen tuloksena 20 000 naista oppii lukemaan. Työ alkoi Malawista ja etenee vaiheittain muissa maissa.

Julkaistu Piplia 2/2018 -lehdessä. Teksti: Katri Saarela


Lue Piplia-lehti 2/2018, pdf
Tilaa ilmeinen Piplia-lehti kotiin
Liity Pipliaseuran kannattajajäseneksi. Jäsenet saavat Piplia-lehden automaattisesti.