Kohderyhmä

Varhaiskasvatus, alakoulu

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä

Kesto

30 min, lisätehtävän kanssa 45 min

Teema

Arvot, kulttuuri, lähimmäisyys, yhdenvertaisuus, usko

Tavoite:

Lapset oppivat arvostamaan toisia kulttuureja ja saavat tuntumaa kirkon kansainväliseen työhön.

Alue:

Egypti.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.

  • ”Vierailulla Egyptissä” -PowerPoint-esitys ladattuna esim. oman läppärin työpöydälle
  • Läppäri ja dataprojektori (Testaa toimivuus etukäteen!)
  • ”Leikitään egyptiläisittäin” -PDF (sisältää egyptiläisten leikkien ohjeet ja valitun leikin tarvikkeet)
  • Tämän työskentelyohjeen PDF

Lisätehtävän tarvikkeet:

  • ”Sokkelotehtävä lapsille” -PDF tulostettuna, tarvitaan kyniä
  • ”Pyhä perhe Egyptissä väritystehtävä” -PDF tulostettuna, tarvitaan värikyniä

Työskentelyn kulku 

1. Aloitus (5 min)

Toivota lapset tervetulleeksi Egypti-tuokioon ”Ählan wa sählän!” (tervetuloa arabiaksi)! Kysele: Mitä lapsille tulee mieleen Egyptistä? Millä nimellä kutsuttiin Egyptin muinaisia hallitsijoita? (faarao) Tietääkö kukaan, mitä ovat pyramidit? (suuria kivirakennelmia, faaraoiden hautakammioita)

Egypti liittyy myös Jeesuksen elämään. Kun Jeesus oli pieni vauva, hänen vanhempansa joutuivat pakenemaan omasta kotimaastaan Egyptiin. Todennäköisesti Maria istui Jeesus-vauvan kanssa aasin selässä, kun he matkasivat Egyptiin. Siellä he elivät turvassa niin kauan, kunnes olot heidän kotimaassaan Palestiinassa olivat rauhoittuneet.

Tämän päivän Egyptissä maaseudulla aasi on vielä yleinen taakkojen kantaja tai kärryjen vetäjä. Sen sijaan isoilla teillä ja kaupungeissa autot ja vauhdikas ajotapa saa rauhallisempaan menoon tottuneen pään pyörälle.

2. Leikki (10 min)

”Pudota nenäliina Egyptiin” -leikki, katso leikin kulku ohjeesta.

3. Syventäminen (10-15 min)

Kutsu leikin jälkeen lapset istumaan kuvamatkalle Egyptiin.

Katsokaa PowerPoint-esitys: ”Vierailulla Egyptissä”.

Kysy Powerpointin jälkeen, mitä lapsille jäi mieleen.

Kerro, että kuvaesityksessä oli kuvia myös seurakunnan lastentapahtumasta. Kristittyjen perheiden lapset käyvät paljon seurakunnan toiminnoissa, pyhäkoulussa, partiossa, lastentapahtumissa tai osallistuvat raamattuvisaan. Raamattuvisassa eri lapsiryhmät perehtyvät johonkin tiettyyn raamatunkertomukseen. Loppukilpailussa esimerkiksi Kingo-lastentapahtumassa parhaiten tietävät joukkueet kisailevat keskenään ja voittaja palkitaan.

Opetelkaa yksi arabiankielinen sana: shukran (lausutaan samoin kuin kirjoitetaan), joka tarkoittaa kiitos!

4. Lisätehtävä (n. 10-15 min)

Valitse lapsiryhmän jaksamisen mukaan, jatkatteko vielä väritys- ja/tai sokkelotehtävällä vai toiminnallisella leikillä.

Kun lopetatte, muistelkaa vielä, miten sanotaan kiitos arabiaksi.

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit