Kohderyhmä

Rippikoulu- ja nuorisotyö

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä, oppitunti

Kesto

60-90 min

Teema

Usko, kulttuuri, yhdenvertaisuus

Tavoite:

Ymmärretään kristinuskon maailmanlaajuisuus ja monipuolisuus eri puolella maailmaa.

Alue:

Kiina.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.

  • 5 henkilötarinaa tulostettuina erillisinä (yksi tarina/ryhmä)
  • Tämän työskentelyohjeen PDF

Työskentelyn kulku

1. Aloitus (2 min)

Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että tämän työskentelyn tarkoituksena on tutustua kristinuskon merkitykseen ihmisten elämässä.

2. Työskentely (60 min)

Jaa opetusryhmä viiteen ryhmään. Kukin ryhmä saa käsiteltäväkseen yhden kiinalaisen kristityn tarinan. Jaa yksi tarina paperilla kullekin ryhmälle.

1) Su Lai You

2) Sun Li

3) Zhou Gui Ting

4) Liang

5) Xiao

Toiminta pienryhmissä:

Lukekaa tarina ja laatikaa pantomiimi, elävä patsas tai mininäytelmä (max 5 min), joka vastaa kysymykseen: Mikä on uskon merkitys tämän ihmisen elämässä?

Yhteinen työskentely:

Kukin ryhmä esittää valmistelemansa esityksen muille. Keskustelkaa lyhyesti kunkin esityksen jälkeen: Mitä tapahtui? Ryhmä voi täydentää esitystään kertomalla lyhyesti, mistä heidän tarinassaan oli kysymys.

Yhteinen purkukeskustelu esityksien jälkeen:

  • Todetaan kristinuskon maailmanlaajuisuus ja monipuolisuus eri puolella maailmaa
  • Miten ihmisen tausta (esim. asuinpaikka, varallisuus, perhetilanne) vaikuttaa mielestäsi hänen tapaansa uskoa tai harjoittaa uskontoa?
  • Liittyykö uskoon ja uskomiseen aina jokin käännekohta tai ns. uskoontulo?

 

TAUKO

 

Paneelikeskustelu uskosta:

Pyydä etukäteen paneelikeskusteluun haastateltavaksi muutama eri ikäinen ihminen (esim. leirikeskuksen työntekijä, isonen, rippikoulun opettaja). Paneelikeskustelun alkaessa haastattele osallistujia seuraavien kysymysten avulla:

  • Mikä on ollut kristinuskon merkitys sinulle eri elämänvaiheissa?
  • Onko elämässäsi ollut jokin uskoon liittyvä käännekohta?
  • Kuka on opettanut sinulle kristinuskoa?
  • Kenen puolesta haluaisit rukoilla?

Ohjaa osallistujia keskustelemaan myös keskenään. Kun paneeli on ohi, voit päästää osallistujat poistumaan.

3. Yhteenveto (5–10 min)

Pyydä osallistujia jakamaan ajatuksiaan oppitunnista. Anna lopuksi myös mahdollisuus esittää kysymyksiä.

  • Miltä esityksen tekeminen tuntui? Oliko helppoa, vaikeaa?
  • Mitä tarinoista tai/ja paneelikeskustelusta jäi erityisesti mieleen?
  • Mitä uutta opitte? Mitä uutta näkökulmaa kristinuskoon tunti antoi?

4. Päätös (1 min)

Kiitä osallistujia.

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit