Agricola-kampanja 2019

Pipliaseura on jo viitenä vuotena järjestänyt huhtikuun alussa Agricola-kampanjan, jossa kansainvälistä lukutaitotyötä tehdään tunnetuksi Agricola-leivoksen kautta, mukavalla maistuvalla tavalla.

Haaveiletko matalan kynnyksen kohtaamisista?

Agricola-kampanjassa on ollut mukana useita seurakuntia ja kahviloita eri puolilla Suomea.

Pipliaseuran Agricola-konsepti tarjoaa seurakunnille helpon tavan kohdata paikallisia ihmisiä ja välittää tietoa kansainvälisestä lukutaitotyöstä siellä, missä ihmiset liikkuvat. Myös kahviloilta on saatu erittäin hyvää palautetta. Leivokset saattavat tuoda uusia asiakkaita, ja kampanjointi lukutaitotyön puolesta on tuonut muassaan hyvää.

Kampanja huhtikuun alussa

Agricola-kampanja ajoittuu huhtikuun alkuun viikoille 14–15. Tällöin Agricola ja Pipliaseuran lukutaitotyö ovat esillä medioissa, seurakunnissa, kahviloissa ja kouluissa. Agricolan päivää vietetään vuosittain 9.4.

Paikalliskampanjan idea on se, että seurakunnan lähetyksestä vastaava on yhteydessä paikalliseen kahvilaan ja ehdottaa Agricola-leivosten valmistamista myyntiin. Agricola-viikolle kannattaa rakentaa kahvilaan myös kohtaamispäivä, jolloin seurakunnan edustajat ovat paikalla tapaamassa ihmisiä. Mahdollisesti mukana voi olla myös alueellinen pipliaseura.

Kahvila valmistaa leivokset tai tilaa niitä paikalliselta muulta yrittäjältä. Hinnoittelu on siten kahvilan oma.

Kampanjamateriaalit leivosten oheen

Kuvassa on aiempia kampanjamateriaaleja. Vuoden 2019 materiaalit valmistuvat helmikuun lopussa.

Toivomme, että jokainen asiaan ryhtyvä tilaa veloituksetta Pipliaseurasta materiaaleja leivosmyynnin ja lukutaitotyöstä kertomisen tueksi. Materiaali valmistuu helmikuun lopussa.

Kampanjamateriaali kattaa mm. seuraavaa:

  • vitriini/infokortti kahvilaan
  • pöytäständi
  • lukutaitoesite+resepti
  • juliste
  • Piplia-lehti 1/19

 

Agricola-leivoksia voi toki valmistaa tarjolle jo aiemmin – seurakunnan eri tilaisuuksiin tai omiin tarpeisiin – mutta toivomme, että niiden yhteydessä jaettaisiin Pipliaseurasta saatavaa materiaalia. Materiaalista selviää, leivoksen nauttimisen ohessa, mistä leivoksessa on kysymys.

Pyydämme kiinnittämään huomiota näkyvyyteen kahvilassa. On hyväksi, että kahvila käyttää vitriinikorttia leivosten esillepanon yhteydessä ja että myyjä antaa kassalla samanlaisen kortin leivoksen ostajalle. Kortin kääntöpuolella on infoa, josta selviää, mistä leivoksessa on kysymys. Pöytäständejä voi asettaa keskeisille pöydille, A4 julisteita seinille. Lukutaitoesite ja resepti liittyvät samaan ”pakettiin” ja ne sopivat jakotavaraksi moniin yhteyksiin. Esitteessä ja pöytäständissä on myös keräystiedot lahjoittajille.

Samoja materiaaleja voi hyvin käyttää myös Raamattusunnuntain 21.4. kirkkokahveilla. Kyseisenä sunnuntaina kolehti kannetaan Pipliaseurojen kautta Lukutaitoa Afrikan naisille -ohjelmaan.

Lisätietoa

Kuinka leivon?
Video Agricola-leivoksen tekemisestä sekä resepti

Agricola-kampanjasta:
viestintäjohtaja Terhi Huovari, terhi.huovari (at) piplia.fi, 040 546 9016

Lukutaitoa naisille Afrikassa-ohjelmasta:
Pipliaseuran lukutaitotyö