AJANKOHTAISTA, TIEDOTE |

Suomen Pipliaseura

Lukutaito lisää naisten itsenäisyyttä Afrikassa

Suomessa lukeminen ehkäisee kuplautumista

Tänään pyörähtää käyntiin uusi Agricola-Studio, jossa vaikuttajat ja kiinnostavat ihmiset keskustelevat lukutaidon merkityksestä meillä ja maailmalla. Jokaiseen jaksoon liittyy näkökulma tansanialaiseen naisten koululuokkaan. Agricola-Studion jaksot on äänitetty Helsingin keskustakirjasto Oodissa, ja ne julkaistaan osoitteessa www.agricola.fi osana Pipliaseuran Agricola-kampanjaa.

Suomessa lukeminen ehkäisee kuplautumista ja lisää onnellisuutta, selviää Suomen Pipliaseuran helmikuussa teettämästä tutkimuksesta*, johon vastasi tuhat suomalaista. Vastaajista 89 % katsoi lukemisen ehkäisevän syrjäytymistä ja luokkaerojen kasvua Suomessa, ja 85 % arvioi sen lisäävän yksilön onnellisuutta.

Suomessa puhuttaa lukutottumusten muutos. Meille itse lukutaito on kuitenkin itsestäänselvyys, kun suuressa osassa maailmaa ongelmana on lukutaidon täydellinen puuttuminen. Maailmalla lukutaidottomia aikuisia on 750 miljoonaa, joista 2/3 on naisia.

Muun muassa näistä teemoista puhutaan Pipliaseuran Agrciola-Studiossa. Jaksot julkaistaan Agricolan päivää 9.4. edeltävällä viikolla.

Agricola-Studion ohjelma-aikataulu ja vieraat

• 1.4. Anna-Maria Soininvaara, Helsingin keskustakirjasto Oodin johtaja
  • 3.4. Chinar Hussein ja Niina Meriläinen, maahanmuuttajaäiti ja Vanhemmat mukaan kouluun -hankkeen opettaja
  • 4.4. PS Olen vegaani -tubettajat Minni ja Paju testaavat uutta vegaanista Agricola-leivosta
  • 6.4. Samuli Putro, muusikko, laulaja ja lauluntekijä
  • 9.4. Ida Elina, popkantelemuusikko, laulaja ja lauluntekijä

Juontajana toimii toimittaja Päivikki Koskinen. Haastatteluista on kuunneltavissa myös erilliset podcast-versiot.

Myös Agricola-leivoksen äärellä puhutaan lukutaitotyöstä

Agricola-leivos on kansainvälisen lukutaitotyön symboli, jonka äärellä on puhuttu lukutaidosta vuodesta 2014 lähtien. Perinteinen leivos on saanut tänä vuonna rinnalleen vegaanisen version. Molempien reseptit löytyvät kampanjasivustolta agricola.fi. Sivustolla on myös luettelo kahviloista, jotka myyvät Agricola-leivoksia sesonkituotteena.

Seurakunnat järjestävät Agricolan päivän edellä lukutaitoaiheisia teemapäiviä paikalliskahviloissa. Pääsiäissunnuntaina 21.4. ev.lut. kirkoissa kerätään kolehti pipliaseurojen lukutaitotyöhön.

Lukutaito parantaa naisten arkea välittömästi

Agricola-kampanjan keskeinen tarkoitus on kertoa kansainvälisen lukutaitotyön vaikutuksista suomalaiselle yleisölle.

Pipliaseurojen Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman tavoitteena on, että 20 000 naista oppii lukemaan. Ohjelma ulottuu 13 vähemmistökielelle ja viiteen maahan, joita ovat Etiopia, Kenia, Malawi, Namibia ja Tansania. Tänä vuonna Agricola-kampanjan aineistot ovat Tansaniasta, jossa opetus alkoi viime syksynä ja ensimmäiset lukutaito-oppilaat saivat kurssinsa päätökseen maaliskuussa.

Lukemaan oppiminen muuttaa ihmisen elämän. Se voimaannuttaa ja lisää naisen itsenäisyyttä arjessa. Lukutaito omalla kielellä mahdollistaa muun opiskelun ja tuo sitä kautta työtä, terveyttä ja tasa-arvoa koko yhteisölle. Lukutaitoiset naiset ohjaavat myös lapsensa kouluun, ja hyvän kierre jatkuu sukupolvelta toiselle.

————————

*Tuhat suomalaista -tutkimus: Lukeminen ja lukutaito. IROResearch Oy:n valtakunnallinen kuluttajapaneeli 30.1.–7.2.2019

Kampanjasivusto: www.agricola.fi
Suomen Pipliaseura: www.piplia.fi