Kohderyhmä

Alakoulu, rippikoulu- ja nuorisotyö, aikuiset

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä

Kesto

15 min

Teema

Lukutaito

Tavoite:

Tätä leikkiä voi käyttää ryhmiin jakautumisessa tai ryhmäyttävänä leikkinä esimerkiksi rippikoulussa tai isoskoulutuksessa. Soveltaen se sopii moniin muihinkin tilanteisiin.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.

  • Fläppitaulu tai valkokangas + videoprojektori
  • Paperipaloja, joille on kirjoitettu kirjain, 1 kpl per osallistuja (Joukossa voi olla useita samoja kirjaimia, mutta kirjaimia on etukäteen laskettu tasamäärä niin, että ne muodostavat halutun määrän 4–6-kirjaimisia sanoja, eikä kirjaimia jää yli)
  • Tämän työskentelyohjeen PDF, josta löytyy suomenkieliset ja hepreankieliset sanat

Työskentelyn kulku

1. Aloitus (2 min)

Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että kyseessä on ryhmäytysleikki.

2. Leikin valmistelu (3 min)

Jaa jokaiselle osallistujalle yksi paperipala, jossa on kirjain. Heijasta valkokankaalle tai kirjoita taululle sanat, jotka muodostuvat osallistujille jaetuista kirjaimista.

3. Työskentely (10 min)

Ohjaa osallistujat leikkiin. Heidän tehtävänänsä on löytää muista osallistujista tarvittavat kirjaimet sanan muodostamiseen. Sanan muodostavien kirjainten omistajat muodostavat ryhmän. Kirjainten joukossa voi olla useita samoja kirjaimia, mutta kirjaimia on etukäteen laskettu tasamäärä niin, että kukaan ei lopulta jää ilman ryhmää.

Kaksi variaatiota leikistä:

Nopeuskilpailu (5 min) Kilpailkaa nopeudesta – se ryhmä, joka ensimmäisenä saa sanan kokoon, huutaa sen kovaa yhteen ääneen ja voittaa. Seuraavaksi tulevat ryhmät sijoittuvat vastaavasti nopeusjärjestyksessä.

Lukutaidottomat (20 min) Valitkaa heprealaisilla aakkosilla kirjoitettuja sanoja. Osallistujat joutuvat eläytymään lukutaidottoman tilanteeseen katsomalla mallisanoista, minkälaisten kirjainten joukossa oma kirjain on. Pelatkaa useita kierroksia lappuja vaihdellen. Keskustelkaa kokemuksesta pelin jälkeen. Kehittyikö kyky hahmottaa kirjaimia ja sanoja?

4. Päätös (2 min)

Kiitä osallistujia.

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit