Kohderyhmä

Rippikoulu- ja nuorisotyö

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä

Kesto

45-60 min

Teema

Raamattu, raamatunkäyttö

Tavoite:

Tutustutaan Raamattuun ja raamatunkäyttöön toiminnallisen aktiviteetin kautta.

Alue:

Kiina.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.

  • 6 tulostettua raamatunkohtaa
  • Teippiä tai sinitarraa, jolla laput voi kiinnittää esimerkiksi seinään
  • Raamatut tai/ja puhelimet nettiraamattua varten
  • Paperi ja kynä jokaiselle ryhmälle valmiiden raamatunkohtien kirjoittamista varten
  • Tämän työskentelyohjeen PDF
  • (Pieni palkinto, jos tehtävästä halutaan tehdä leikkimielinen kilpailu)

Työskentelyn kulku

1. Aloitus (2 min)

Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että tarkoituksena on tutustua Raamattuun ja sen käyttöön toiminnallisen aktiviteetin kautta.

2. Virittäytyminen (5 min)

Taustoita tehtävää seuraavasti:

Kiinalaisen kyläkirkon kirjahylly tuhoutui lähes kokonaan tulipalossa. Jäljelle jäi vain osittain tuhoutuneita Raamattuja. Kyläpastori Liangilla on nyt ongelma. Hän haluaa saarnata kyläläisilleen, mutta hänellä ei ole käytössään yhtäkään ehjää Raamattua, vain repaleisia paperinpaloja.

Kerro, että osallistujien tehtävänä on auttaa Liangia koostamaan Raamatun kohdat valmiiksi. Etsi puuttuvat sanat. Voit käyttää apuna Raamattua ja nettiä! Voitte tehdä tehtävän yksin tai pienryhmissä.

Kerro myös, jos tehtävä on kilpailu ryhmien välillä. Halutessanne voitte lopuksi palkita voittajan.

3. Työskentely (40–45 min)

Ohjaaja on tulostanut laput ja kiinnittänyt ne eri puolille luokkahuonetta rasteiksi. Pienryhmissä kierretään rastilta toiselle ja etsitään raamatunkohdat.

TAI jokaiselle pienryhmälle jaetaan laput.

Jaa ryhmille paperia ja kyniä valmiiden raamatunkohtien kirjoittamista varten. Raamatunkohtia on kuusi.

Käykää lopuksi yhdessä läpi valmiit raamatunkohdat.

4. Yhteenveto (5 min)

Pyydä osallistujia jakamaan kokemuksiaan ja ajatuksiaan tehtävästä.

  • Miltä puuttuvien sanojen löytäminen tuntui? Oliko helppoa, vaikeaa?
  • Mitä jäi erityisesti mieleen?

5. Päätös (2 min)

Kiitä osallistujia. Anna lopuksi mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit