Kenia

Kenian luoteisosassa asuvasta turkanakansasta 90 % on lukutaidottomia. Lukutaitotyö käynnistettiin turkana-kansan parissa vuonna 2019. Ensimmäiset testiluokan oppilaat ovat saaneet opintonsa valmiiksi ja varsinaiset lukutaitoluokat ovat aloittaneet opiskelun. Tulevaisuudessa lukutaitotyö aloitetaan myös pokotin ja teson vähemmistökielillä.

turkanaperhe istuu oppitunnilla

Turkana-lukutaitoryhmän opettaja Kevin kertoo unelmoivansa oman yhteisönsä lukutaidosta. – Haluan nähdä koulutuksen vaikutukset ja sen tuoman kehityksen. Ja sen, kuinka oppilaat lähettävät lapsensa kouluun. Naisten koulutuksella lukutaidottomuus voitaisiin ratkaista parin sukupolven aikana.

Watch the video in English.

Kenia
Turkanan kieli
  • 47,6 miljoonaa asukasta
  • Viralliset kielet englanti ja swahili, lisäksi yli 60 vähemmistökieltä
  • 83% kristittyjä, 11% muslimeja, 2% kansanuskontoja
  • Lukutaito yli 15-vuotiaat: 78%, joista miehet 81%, naiset 75%
  • 43,4% köyhyysrajan alapuolella

”Unelmoin omasta kaupasta”

Tekstiviestit piippaavat kylällä – opettaja on saapunut. Hetken kuluttua eri suunnista saapuu värikkäisiin helmipantoihin pukeutuneita oppilaita vihkot kainalossa.

Lukutaitoluokkaan on kokoontunut toistakymmentä ihmistä. Yksi oppilaista on 40-vuotias Helleen, joka kertoo oppineensa lukemaan vasta muutama vuosi sitten. Turkanakansan parissa lukutaito ei ole lainkaan itsestään selvää, sillä vain 10 % kansasta osaa lukea. Koillis-Keniassa sijaitseva alue kärsii äärimmäisestä köyhyydestä ja kuivuudesta. Alueelta on löytynyt viime vuosina öljyä ja Turkanajärvelle on nousemassa Afrikan suurin tuulivoimapuisto.

Helleenin mukaan aikuisten lukutaitoluokat ovat uutta turkanakansalle, jotka elävät pääasiassa paimentolaisina. Tämä tuo myös haasteita lukutaitoryhmien järjestämiselle, koska paimentolaisina ihmiset vaihtavat usein asuinseutua. Lukutaidolle on suuri tarve ja ainakin tässä kylässä opiskelijat ovat motivoituneita.

– Koulussa käyvät aikuiset ovat onnellisia mahdollisuudesta oppia yhdessä, Helleen kertoo.

Luokan opettaja Kevin myöntää, että haasteitakin löytyy. Erityisesti nuoret saattavat väheksyvät opetusta.

– Nuoret eivät välttämättä koe tarvitsevansa koulua. Vierailen ihmisten kodeissa ja kutsun heitä lukutaitoryhmiin. Keskustelemme lukutaidon hyödyistä. Tämän jälkeen useimmat suostuvat tulemaan. Kerron, että lukutaitoisena osaat esimerkiksi käyttää kännykkääsi.

Helleen kertoo, että luku- ja kirjoitustaito ovat helpottaneet elämän perusasioiden hoitamista.

– Joskus ihmiset tulevat lainaamaan minulta tavaroita. Osaan kirjoittaa lainaajien nimet, jotta muistan, kuka on minulle velkaa, Helleen sanoo.

Lukutaito avaa oven myös työelämään. Helleen unelmoi oman kaupan perustamisesta tai rakennuksilla työskentelystä. – Jos en saa töitä rakennuksilta tai perusta kauppaa, minua kiinnostaisi ryhtyä aikuisten lukutaitoluokan opettajaksi.

Kevin unelmoi siitä, että oma yhteisö olisi lukutaitoinen. – Haluan myös nähdä koulutuksen vaikutukset ja sen tuoman kehityksen. Ja sen, kuinka oppilaat lähettävät lapsensa kouluun.

Tästä unelmoi myös Helleen: – Tahdon, että lapseni käyvät koulun. Se on minulle tärkeää, toteaa Helleen.

Naisten koulutuksella lukutaidottomuus voitaisiin ratkaista parin sukupolven aikana.

Lue lisää Pipliaseuran lukutaitotyöstä

”Uskomatonta, että tässä on koulutodistukseni” – lukutaito vahvistaa naisia Afrikassa Lukutaito-opetuksen pilottiryhmät käynnistyivät Malawissa Lukutaito Pipliaseuran
teemana vuonna 2018

 

Takaisin ylös