
Kuulumisia lukutaitotyöstä

Perustiedot Piplian lukutaitotyöstä
Suomen Pipliaseura aloitti vuonna 2017 mittavan lukutaito-ohjelman Afrikassa. Työtä koordinoivat paikalliset pipliaseurat yhteistyökumppaneinaan kirkot ja paikallishallinto.
Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman ensisijainen tavoite on vähentää lukutaidottomuutta Etiopiassa, Keniassa, Malawissa, Namibiassa ja Tansaniassa tarjoamalla lukutaito-opetusta naisille, jotka puhuvat 13 vähemmistökieltä. Tavoitteena on, että vuoteen 2024 mennessä 20 000 naista oppii lukemaan ohjelman lukutaitokursseilla.
Paikallisten pipliaseurojen henkilökuntaa koulutetaan niin, että ne pystyvät toteuttamaan laajoja vähemmistökielille suunnattuja lukutaito-ohjelmia vuoden 2022 jälkeen. Ohjelman kautta lisätään pipliaseurojen ja SIL Internationalin konsulttien tasa-arvotietämystä. Kullekin maalle on nimetty lukutaitotyön koordinaattori, joka ohjaa ja arvioi työn edsitymistä omalla alueellaan.
Tammikuussa 2022 Suomen Pipliaseuran panos kansainväliseen lukutaitotyöhön kasvoi merkittävästi, kun KT Kimmo Kosonen aloitti lukutaitotyön johtajana Suomen Pipliaseuran palveluksessa. Yhtyneiden Raamattuseurojen kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti hän johtaa kansainvälistä pipliaseurojen lukutaitotyötä maailmanlaajuisessa yhteistyöverkostossa.
Vuosiraportointi
Suomen Pipliaseura raportoi vuosittain yksityiskohtaisesti tukemiensa hankkeiden etenemisestä. Vuosiraportista löytyvät perustiedot hankkeesta ja vuoden aikana saavutetut tulokset. Raportin voi välittää esimerkiksi seurakunnan luottamushenkilöille tai lähetyksen vastuunkantajille.

Vuoden 2021 tuloksia
3227
oppilasta
88%
oppilaista on naisia
72%
Lukutaidon opettajista on naisia
Ajankohtaisia kuulumisia
Lue lisää lukutaidosta! Kuulumisia voi hyödyntää seurakunnan lähetysviestinnässä, esimerkiksi lähetysrengaskirjeissä, lähetyspiireissä tai seurakunnan lehdessä.

Pyyntö Malawin luonnonkatastrofin keskeltä: Kulkekaa vierellämme!
Trooppinen sykloni Freddy iski Mosambikiin ja Malawiin maaliskuun 12. päivänä. Pipliaseura järjestää Etelä-Malawin jao- ja lomweväestön kylissä naisten lukutaitoluokkia. Vaikea…

Dhimbat – taakse jätetty vähemmistökansa
Pohjois-Namibiassa Angolan rajalla asuvat dhimbat, yksi maan vähemmistökansoista. Dhimbat ovat luonnonvaraisia paimentolaisia, mutta ovat asettautuneet asumaan kyliinsä, sillä he myös…

Äidinkielen päivä: oppiminen on tehokkainta omalla kielellä
Vuosittain helmikuun 21. päivänä juhlitaan UNESCOn vuonna 1999 aloittamaa kansainvälistä äidinkielen päivää. Teemapäivän tarkoituksena on tuoda esiin kielellistä monimuotoisuutta ja…

Kimmo Kosonen kertoo Yhtyneitten Raamattuseurojen lukutaitotyöstä
Kuulumisia lukutaitotyöstä Hei Kimmo! Olet ollut nyt vuoden lukutaitotyössä Pipliaseuran kautta. Kerro vähän itsestäsi ja työstäsi? Olen Kimmo Kosonen ja…

Pysäyttävä lukurauha
Pysähdyn, hengitän. Mieleni valtaa kiitollisuus. Ensi sunnuntaina vietetään Lukurauhan päivää. Tarkoituksena on rauhoittaa kokonainen päivä kirjojen lukemiselle. Tunsin vetoa aiheeseen, samalla…

Lukutaito muutti elämäni
Oletko tullut ajatelleeksi, että · Lukutaidottomuus ei tarkoita vain kirjoja – myös reseptien lukeminen on mahdotonta · Liikennemerkit ja…
Materiaalia lukutaitotyöstä
Globaalikasvatusmateriaalia voi hyödyntää oman yhteistyösopimuskohteen tai yleisesti kansainvälisen vastuun esillä pitämisessä seurakunnassa.