Blogi: Miten käy heidän, jotka eivät pysy oppimistahdissa?

Minulle lukemaan oppiminen oli työlästä. Ääneen lukeminen luokassa hävetti, koska olin hidas ja takeltelin. Onneksi vuosi vuodelta lukeminen alkoi sujua, mutta jouduin tekemään ahkerasti töitä hyvän lukutaidon eteen. Lukemisesta tuli nautinto vasta kouluvuosien  jälkeen.

Olen vieraillut useissa Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman luokissa ja huomannut, että siinä, missä yksi oppilas kirjoittaa jo sujuvasti, toinen vielä harjoittelee oman nimensä kirjoittamista. Olen myös  nähnyt luokissa alakuloisia katseita, kun samaan aikaan opinnot alkanut naapuri lukee lähes saumattomasti – melkeinpä yhtä hyvin kuin opettaja. Kaikille lukutaidon saavuttaminen ei ole helppoa. Siksi olenkin pohtinut, miten käy heidän, jotka eivät pysy tahdissa? Nähdäänkö heidät, joille oppiminen on vaikeaa?

Suomessa 11 prosentilla aikuisista on vaikeuksia lukea. Jopa 750 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä Suomessa. 15-vuotiaista pojista 16 prosenttia on heikkoja lukijoita, tytöistä seitsemän prosenttia. Lukivaikeus on noin 500 000 suomalaisella. Lukuvaikeuksista tiedetään paljon ja se otetaan tosissaan. Esimerkiksi uusi saavutettavuusdirektiivi huolehtii siitä, että verkkosivut pitää päivittää helposti käytettäviksi kaikille ihmisille.

Lukemaan oppimisen kanssa ei ole oikotietä onneen. Lukemaan oppii lukemalla. Vanhemmat ovat avainasemassa, kun he patistavat lapsensa lukemaan. Aikuisille oppilaille oman perheen ja yhteisön tuki auttavat opiskelumotivaation säilymisessä. Eräskin tansanialainen oppilas kertoi, miten vaikeaa hänen oli aloittaa lukutaitoryhmä, koska naapurit nauroivat hänelle. Naapurit olivat varmoja, ettei hän opi koskaan lukemaan. Onneksi tukena oli oma mies, joka uskoi vaimoonsa. Nainen oppi lukemaan ja naapurit olivat loppujen lopuksi iloisia, koska he voivat nyt lähettää naiselle tekstiviestejä. Yhteydenpito helpottui.

Mutta miten ihmeessä käy heidän, jotka eivät pysy tahdissa? Joukossa on erilaisia oppijoita, mutta opintoja hidastaa myös se, että arjen pyörittämisen lomassa opiskelulle on vaikea löytää aikaa. Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman lukutaitoryhmiin osallistuvia naisia ei jätetä yksin vaan heille annetaan uusi mahdollisuus. Jos ensimmäisellä kerralla ei suorittaisikaan lukutaitodiplomia, oppilaat saavat aloittaa lukutaitoryhmän uudelleen. Sinnikkyys ja kärsivällisyys lopulta palkitaan.

Herkistä korvasi kuulemaan viisautta, avaa sydämesi ymmärrykselle, pyydä tietoa avuksi, korota äänesi ja kutsu ymmärrystä. (Sananl. 2: 2)

8.9. vietetään kansainvälistä lukutaitopäivää.

Teksti: Katri Saarela