Kuka on lähimmäinen?

logokuva kristittyjen ykseyden rukousviikko

Kahdeksan päivän ajan, 18.–25.1. olemme viettäneet Kristittyjen ykseyden ekumeenista rukousviikkoa. Se on kansainvälinen rukousliike, joka on laajalti tunnettu ympäri maailman.

Rukousviikon teemana oli tänä vuonna lähimmäisyys: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi… ja lähimmäistä niin kuin itseäsi”. (Luuk. 10:27)

Miten vaikea tuo Jeesuksen ohje onkaan! Kuka on lähimmäinen, jota minun pitäisi auttaa ja rakastaa? Ystävällinen naapuri, joka tervehtii iloisesti rappukäytävässä tavatessamme vai häiriköivä nuori metrossa, joka soittaa musiikkia niin, että korvat soivat? Entä mummo, joka tarvitsee apuani kaupassa, koska ei näe tuotepaketin pientä tekstiä, ja myös hänkö, joka vihaisesti tönäisten ohittaa minut jonossa, vaikka olin ensin?

Luin viime viikolla Open Doors -järjestön julkaiseman listan maista, joissa kristityillä on kaikista vaikeinta. Mietin, miten joku pystyy antamaan vainoojilleen anteeksi. Ilman Jumalan antamaa voimaa ja kokemusta armosta se ei onnistuisi. Ajatus lähimmäisyydestä ja lähimmäisen rakkauden tärkeydestä muistuttaa meitä tästä.

Jeesuskin tuli yhteisön ulkopuolelta, vaikka hän syntyikin ihmiseksi tavalliseen perheeseen. Lapsena Jeesus joutui myös kokemaan pakolaisuuden. Ehkä siksi hän yhä uudelleen palasi syrjäytettyjen ja kaltoinkohdeltujen pariin haluten rohkaista heitä ja kutsua heitä mukaan opetuslasten joukkoon. Jotta jokainen saisi kokea olevansa omana itsenään arvokas. Ei hän toki valtaapitäviäkään unohtanut. Lempeä Jeesus ei ollut mikään tallukka, vaan Jumala, joka näki ja näkee, mitä ihmisen sydämessä aidosti on.

Vaikuttaa siltä, että ihmiskunta on jälleen kerran jakaantunut eri leireihin omien mielipiteidensä perusteella. Eri tavalla ajattelevan ihmisarvoa ei nähdä. Rukousviikon aineiston tänä vuonna luoneet Burkina Fason kristityt kuvaavat rukousaineistossa, kuinka evankeliumi haastaa heitä epävakaassa tilanteessa, mutta he haluavat uskoa, että kristityt toisiinsa yhdistävä Kristuksen rakkaus on heidän erimielisyyksiään voimakkaampi.

Rukousviikko päättyy Jeesuksen kehotukseen: ”Mene ja tee sinä samoin.” (Luuk. 10:37)

Jeesus, anna sinä meille voimaa ja viisautta toimia ohjeesi mukaan, rukoilla ja rakastaa kuten sinä. Yksin emme siihen pysty.

Liity myös Piplian rukouskirjeeseen, jotta voimme tuntea yhteenkuuluvuutta yhteisen rukouksen kautta.

teksti: Tuija Numminen

Lue myös:

Nainen lukee raamattua luonnossa

Miten sitä Raamattua luetaan?

Olemme tottuneet lukemaan mitä tahansa kirjaa niin, että aloitamme alusta ja etenemme sivu kerrallaan kohti loppua. Koska näinhän on aina…

Mies katsoo kameraan ja hymyilee, kädessä puhelin ja lankakuulokkeet

Psalmeissa ihminen puhuu Jumalalle

Piplian uusi suomennos psalmeista eli Psalmit 2024 julkaistiin maaliskuussa. Kaikista Raamatun kirjoista se on juuri Psalmit, joista on tullut minulle…