Vammaiset ja kehitys -palkinto Suomen Pipliaseuran Matleena Järviölle

TIEDOTE 15.12.2017

Vammaiskumppanuus ry

Vammaiskumppanuus ry on päättänyt antaa vuoden 2017 Vammaiset ja kehitys -palkinnon Suomen Pipliaseuran kehitysyhteistyön asiantuntijalle Matleena Järviölle, joka on perusteellisesti ja sitkeästi vienyt vam­mais­inkluusiota eteenpäin omassa järjestössään. Järviö on osoittanut poikkeuksellisen vahvaa sitoutumista vammaisten ihmisten huomioimiseen, hän on ollut avoin kaikelle tiedolle ja rohkeasti haastanut omia käsityksiään. Oppimansa hän on vienyt aikailematta hanketyön arkeen, mikä näkyy hienoina tuloksina sekä hankeseurannan numeroissa että vammaisten ihmisten omissa kertomuksissa.

– Palkinnolla halutaan tukea käytännönläheistä, mutta samalla kunnianhimoista työtä vammaisten ihmisten saamiseksi mukaan kaikkeen toimintaan kehitysyhteistyössä. Vammaisten ihmisoikeuksien toteutumiseen ei riitä vammaisjärjestöjen oma kehitysyhteistyö, vaan alan kaikki toimijat on saatava mukaan, sanoo Anja Malm, Vammaiskumppanuuden toiminnanjohtaja.

– Matka vammaisten henkilöiden huomioimiseen kaikilla tasoilla on tietysti pitkä, ja paljon työtä ja oppimista on vielä edessä. Eriarvoisuus Suomessa ja maailmassa on meidän kaikkien kohtalonkysymys, toteaa Matleena Järviö. Kyse ei ole maailmanparantamisesta, vaan siitä, että jokaisella ihmisellä on oikeus riittävän hyvään elämään riippumatta siitä, missä ja mihin sukuun on syntynyt. Mahdollisuus osallistua muiden mukana hiv-työhön muuttaa asenteita ja tekee vammaiset henkilöt näkyvämmäksi osaksi koko yhteiskuntaa.

Pipliaseuroilla on Saharan eteläpuolisessa Afrikassa laaja hiv-ohjelma, jonka tavoitteena on vähentää hiv-positiivisten syrjintää ja hiv-tartuntoja kirkkojen jäsenten, mutta myös muiden yhteisöjen parissa. Suomen Pipliaseuran hiv-työssä on pyritty systemaattisesti huomioimaan ja ottamaan mukaan vammaiset ihmiset viime vuosien ajan.

Alkaessaan vuonna 2004 Laupias samarialainen -hiv-ohjelma ei erikseen huomioinut vammaisia ihmisiä. Suomen Pipliaseura liittyi hiv-ohjelmaan vuonna 2008, ja seuran kehitysyhteistyössä ensimmäiset askeleet vammaisten huomioimiseksi otettiin vuonna 2011 Matleena Järviön aloitteesta. Matleena on luonut yhteyksiä suomalaisiin vammaisjärjestöihin, hankkinut tietoa ja kouluttautunut. Vammaiskumppanuuden ja sen jäsenjärjestöjen kanssa yhteistyötä on tehty intensiivisesti vuodesta 2013. Paikalliset pipliaseurat ovat tehneet yhteistyötä paikallisten vammaisjärjestöjen kanssa oppien toinen toisiltaan.

– Pilottihankkeet Norsunluurannikolla, Burundissa ja Malawissa olivat mahdollisia, koska paikalliset seurat halusivat laajentaa hiv-työtä vammaisten ihmisten pariin, kertoo Matleena Järviö. – Laupias samarialainen -hiv-ohjelmaa koordinoivan Afrikan pipliaseurojen hiv-työn toimiston aloitteesta vammaisinkluusio on nyt laajennettu koskemaan kaikkia ohjelmamaita. Burundissa ja Keniassa se on tarkoitus laajentaa koskemaan myös muita hankkeita. Afrikkalaisten pipliaseurojen sitoutuminen vammaisinkluusioon nousee kristillisestä etiikasta.

Vammaiset ja kehitys -palkinto myönnetään tänä vuonna kolmatta kertaa. Vuoden 2014 palkinnon saivat Suomen World Vision ja ohjelmajohtaja Miikka Niskanen ja vuoden 2015 palkinnon UFF, vuonna 2016 palkintoa ei jaettu.

Matleena Järviön puhe: Kiitospuhe_Kehitys ja vammaisuus-palkinto_2017_Matleena_Järviö

Lisätietoja antavat

Anja Malm, toiminnanjohtaja, Vammaiskumppanuus ry
Puh. 045 258 7557, anja.malm@vammaiskumppanuus.fi