Kohderyhmä

Varhaiskasvatus, alakoulu

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä, pyhäkoulu, kerho

Kesto

30 min

Teema

Lukutaito, kulttuuri

Tavoite:

Tutustutaan toiminnallisen lautapelin avulla malawilaisten lasten arkeen. Opitaan lisää eri kulttuureista.

Alue:

Malawi.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.

  • Lisämateriaali: ”Lasten elämää – 4 tarinaa”
  • Lisämateriaali: ”Lasten koulumatka pelilauta”
  • Muutama muki, pallo tai rengas ja risu (Näitä tarvitaan pelin tehtävien suorittamisessa)
  • Kullekin ryhmälle pelilauta ja tehtäväohjeet koulumatkalle
  • Tämän työskentelyohjeen PDF

Työskentelyn kulku

1. Aloitus (2 min)

Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että tutustutte malawilaisten lasten arkeen lautapelin avulla.

2. Virittäytyminen (5 min)

Johdannoksi peliin lukekaa yhdessä neljän lapsen lyhyet tarinat (lisämateriaali: ”Lasten elämää – 4 tarinaa”). Tehtävät liittyvät Rashidin, Alin, Anan ja Enifan koulumatkaan.

Opetelkaa myös jaon kielellä kaksi ilmausta: ali uli = tervehdys, joka tarkoittaa: kuinka voit? zikomo = kiitos

3. Työskentely (10–15 min)

Pelatkaa 2–4 hengen ryhmissä, isommat lapset itsenäisesti. Ohjaaja lukee pienemmille ohjeet. Ohjaaja voi esimerkiksi leikata alla olevan taulukon niin, että pelaajat näkevät sen myös.

Afrikkalaislapsille ilmansuuntien mukaan kulkeminen on täysin luontevaa. Niinpä pelilaudalla otetaan askeleita ilmansuuntien mukaan. Katsokaa pelilaudalta, mihin suuntaan ilmansuuntanuolet osoittavat. Taulukosta näet, miten lapset kulkevat kohti koulua. Päättäkää, kuka aloittaa ja edetkää vuorotellen.

TEHTÄVÄOHJEET KOULUMATKALLA:

Malawilaisten lasten koulumatka on usein pitkä. Matkaan on syytä varata aikaa, sillä kaikkea voi sattua ja tapahtua. Katso, mitä Anan, Enifan, Rashidin ja Alin koulumatkalla tuli vastaan.
Kun tulet numeroruutuun, sinun täytyy suorittaa numeroon liittyvä tehtävä ennen kuin pääset etenemään. (Numeroita vastaavat tehtävät alla olevasta listasta)

1. VUOHI: Vuohi karkasi ja joudut juoksemaan sen kiinni. Juokse pöydän ympäri, mutta varo törmäyksiä.
2. KANOJA: Kylätiellä kuopsuttelee lauma kanoja pikku tipuineen. Innostut matkimaan komeaa kukkoa. ”Kukko kiekuuuuuu!!!”
3. OJA: Oho, edessäsi on leveä oja. Nouse seisomaan ja hyppää muutaman kerran ojan yli ja jatka matkaa.
4. KAIVO: Tulet kyläkaivolle. Naiset nostavat ämpärit päänsä päälle. Hae muki, laita se pääsi päälle. Ota askeleita rauhallisesti muki pääsi päällä. Vaihtoehtoisesti voit kokeilla kantaa kirjaa pääsi päällä.
5. PELTO: Koulumatka katkeaa hetkeksi, koska joudut kuokkimaan isän kanssa maissipeltoa. Kuoki peltoa huoneen päästä päähän.
6. KIRJAT: Tarkista, että kirjat tulivat mukaan. Etsi käsiisi ainakin yksi kirja.
7. NUMEROT: Koulussa on tänään matematiikkaa. Kertailet vielä numeroita 1-10. Laske ääneen mahdollisimman nopeasti numerot takaperin 10, 9,….
8. TERVEHTIMINEN: Kyläpäällikkö tulee vastaan. Tervehdi häntä kohteliaasti sanomalla: Ali uli! Se on jaon kieltä ja tarkoittaa ”Kuinka voit?”
9. AUTO: Kaverillasi on hieno rautalanka-auto. Aja sillä lenkki ennen kuin jatkat matkaa.
10. RENGAS: Pikkupojat kutsuvat sinua pyörittämään rengasta. Pyöritä huoneessa ympyränmuotoisesti rengasta, vannetta tai palloa.
11. NUOTIO: Isoäiti laittaa soppakattilaa nuotiolle, mutta tarvitsee sytykkeitä. Hae isoäidille risuja nuotion sytytystä varten.
12. JÄRVI: Tulet Malawijärven rantaan etkä pysty vastustamaan kiusausta uimisesta. Tee jonkin aikaa uintiliikkeitä.
KOULU: Onneksi olkoon! Saavuit kouluun. Ehditkö ajoissa?

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit