Mitä on hyvä elämä? – työskentely ryhmille
Kohderyhmä
Aikuiset, nuoret
Käyttötilanne
Ryhmä, piiri, leiri tai yläkoulu
Kesto
45min, lisätehtävän kanssa 60min
Teema
Arvot, usko, toivo, yhdenvertaisuus, kulttuuri
Tavoite
Työskentelyn tavoite on pohtia hyvän elämän käsitettä ja havahduttaa tutkimaan sen kulttuurisidonnaisuutta.
Alue
Tansania
Tarvikkeet
- Tämä työskentelyohje
- Datatykki, läppäri ja liitteenä oleva esitys
- Kynä ja paperia (esim. post-it-lappuja) jokaiselle osallistujalle
Työskentelyn kulku
1.Aloitus 2min
Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että tämä työskentelyn tavoite on pohtia mitä on hyvä elämä, ja tutkia onko ihmisen asuinalueella tai kulttuurilla jotain merkitystä hyvän elämän käsitteen kannalta. Heijasta samalla näkyviin liitteenä olevan esityksen ensimmäinen sivu.
2. Virittäytyminen 8min
Laita näkyville liitteenä olevan esityksen toinen sivu, jossa on tehtävä. Jaa osallistujille kynä ja paperia, ja pyydä heitä tekemään esityksen tehtävä, eli pohtimaan mitä heidän mielestään tarkoittaa hyvä elämä, ja kirjaamaan paperille ylös 3-4 asiaa joista se muodostuu. Anna tehtävälle aikaa noin 5minuuttia.
Halutessasi voit ohjata osallistujat itsenäisen pohdinnan jälkeen keskustelemaan kirjaamistaan asioista ensin pienryhmissä ja sitten suurryhmässä.
3. Työskentely 15min
Laita näkyville esityksen sivu 3, ja kerro osallistujille, että seuraavaksi matkataan Tansaniaan, ja kuullaan tansanialaisen Maguhan kylän asukkaiden ajatuksia siitä, mitä on hyvä elämä. Näytä esityksen sivut 4-9, ja lue ääneen kyläläisten ajatukset tai anna osallistujille aikaa lukea ne itse. Voit myös pyytää osallistujia lukemaan vuorotellen.
4. Syventäminen 15min
Laita näkyville esityksen sivu 10, jossa on tehtävä. Pyydä osallistujia pohtimaan sen kysymyksiä hetki joko yksin tai pienissä ryhmissä.
- Vertaa, missä määrin omat ajatuksesi hyvästä elämästä ovat samankaltaisia ja missä määrin erilaisia kuin Maguhan kyläläisten?
- Pohdi, mistä samankaltaisuudet ja erot voivat johtua?
Kokoa pohdinnan aikana nousseita ajatuksia yhteiseen suurryhmäkeskusteluun.
Lisätehtävä
Jatka halutessasi suurryhmäkeskustelua vielä esittämällä osallistujille lisäkysymyksiä:
- Miten asuinmaa, asuinalue, kulttuuri, perhetausta, koulutus jne vaikuttavat käsitykseen hyvästä elämästä? Mitkä muut asiat siihen vaikuttavat?
- Onko käsitys hyvästä elämästä pysyvä, vai vaihteleeko se ihmisen elämän aikana? Mitkä asiat sitä muuttavat?
- Miten ihmisen uskonnollinen vakaumus tai ideologia vaikuttaa käsitykseen hyvästä elämästä?
- Millaista on hyvä elämä kristinuskon tai Raamatun mukaan?
5.Yhteenveto 5min
Pyydä osallistujia vielä lopuksi pohtimaan, muuttuiko joku asia heidän käsityksessään hyvästä elämästä tämän työskentelyn aikana? Oivalsivatko he jotain uutta hyvästä elämästä? Jos teillä on aikaa, voitte vielä keskustella kysymyksistä yhdessä, tai jokainen voi jäädä pohtimaan hiljaa mielessään.
6. Päätös
Kiitä osallistujia yhteisestä hetkestä.
Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit