
Tunteisiin menevät vertaukset – osa 6: Ilo

Kohderyhmä
Varhaisnuoret, nuoret, aikuiset
Käyttötilanne
Piiri tai ryhmä, leiri
Kesto
45-60min
Teema
Tunteet, Raamattu
Tavoite
Tunnetyöskentelysarjan tavoite on tutkia Jeesuksen vertauksia Raamatussa tunteiden näkökulmasta, ja samalla tunnustella tunteita omassa elämässä.
Tunnetyöskentelyt toimivat tehokkaimmin sarjana siten että samalle ryhmälle pidetään kaikki kuusi työskentelyä tietyllä aikavälillä. Työskentelyistä voi myös poimia käyttöön yksittäisiä osioita ja tehtäviä. Huomioi silloin tarvitsetko valitsemassasi työskentelyssä alla mainittuja kaikille työskentelyille yhteisiä tarvikkeita.
Kaikissa tunnetyöskentelyissä tarvittavat tarvikkeet
- TUNNEMIETISKELYT RAAMATTU.FI -SIVUILTA
Valmistaudu työskentelyihin lukemalla siihen liittyvä mietiskely etukäteen, ja kirjaamalla itsellesi muistiin pohdintaosiosta mielestäsi olennaisia asioita, jotta voit työskentelyn loppuosassa kertoa niistä osallistujille. Tunnemietiskelyt löytyvät täältä. - TUNNEKORTIT
Valmistakaa ensimmäisen kokoontumisen alussa osallistujien kanssa jokaiselle kartongista kuusi korttia, joista kussakin on kirjoitettuna yksi seuraavista tunteista: myötätunto, suuttumus, yllätys, pelko, suru, ilo. Kartonkeja voi olla eri värisiä ja osallistujia voi ohjata ottamaan sellaisen värisen kartongin, mikä kyseisestä tunteesta tulee mieleen. - TYÖSKENTELYYN LIITTYVÄ RAAMATUNKOHTA
Työskentelyn raamatunkohta ohjaajan lukemana tai kaikille yhdessä luettavaksi
Lisäksi kuudennessa tunnetyöskentelyssä tarvitaan
- Iloinen yllätysjuhla osallistujille: Valmistele osallistujille yllätyksenä juhla jossa herkutellaan ja nostetaan mehumalja.
- Valmistele maljapuhe tunteista ja ilosta.
Kuudes tunnetyöskentely: Ilo
Kadonnut lammas
Työskentelyn kulku
1. Virittäytyminen
- Lue tai lukekaa vertaus kadonneesta lampaasta Luuk. 15:3-7.
- Pyydä osallistujia nostamaan kädestään tunnekortti, joka hänen mielestään liittyi edellä mainittuun kertomukseen. Rohkaise sanomalla, ettei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan eri ihmisillä saattaa olla erilaisia käsityksiä asiasta.
- Kun kaikki ovat nostaneet oman korttinsa, käykää läpi kierros, jossa jokainen saa kertoa, miksi nosti juuri tämän kortin. Jos ryhmä on suuri, saman voi tehdä pienemmissä ryhmissä.
- Kun keskustelu on käyty, totea yleisesti, että sama kertomus voi sisältää monenlaisia tunteita aivan kuten mikä tahansa tilanne voi sisältää monenlaisia tunteita. Koulussa tai kotona voi olla tapahtunut asioita, joista yhdelle on herännyt suuttumus, toiselle huvittuneisuus ja kolmannelle pelko tai suru. Kaikkien tunteet ovat yhtä oikeassa ja ne kertovat jotakin siitä, mikä ihmiselle on tärkeää.
- Kerro, että tänään käsitellään erityisesti iloa.
2. Juhlat
Järjestä osallistujille päätösjuhla. Juhlan olisi hyvä olla eri tilassa ja yllätyksenä osallistujille. Tarjolle voi laittaa herkkuja ja kattaa pöydän hienosti kaikkia varten.
Vie osallistujat juhlatilaan ja pyydä heitä jäämään vielä hetkeksi aikaa seisomaan tuolien taakse, ennen kuin istutaan pöytään. Laseihin on voitu kaataa jo valmiiksi mehua ja ohjelmassa voisi olla maljapuhe.
Maljapuheen aiheen puheen pitäjä voi päättää itse. Lopuksi kohotetaan malja ryhmälle ja sille, että elämä on tunteita täynnä. Myös osallistujia voi rohkaista pitämään maljapuheen. Ohjeeksi voi sanoa, ettei puheen tarvitse olla pitkä, vaan voi kohottaa maljan haluamalleen asialle ja kertoa, miksi haluaa kohottaa maljan juuri sille.
Pöydässä voidaan keskustella siitä, mikä osallistujissa herättää iloa, missä ilo tuntuu, millä tavalla iloa ilmaistaan ja millaisiin ilojuhliin kukin on osallistunut.
3. Paluu vertaukseen kadonneesta lampaasta
- Kun on saatu riittävästi herkuteltua, palatkaa alussa luettuun vertaukseen. Pohtikaa, mikä vertauksessa herätti iloa.
- Voit jakaa osallistujille mitä olennaista poimit etukäteen lukemastasi aiheeseen liittyvästä tunnemietiskelystä. (Mietiskelyt täällä)
- Päätä työskentely kiittämällä kaikkia siitä, että ovat jakaneet ajatuksiaan ja osallistuneet näiden tunnetyöskentelyiden aikana.
Työskentelyohje printattavassa muodossa
