Raamatun sanoja rukoukseen

Ristityt kädet Raamatun päällä

Rukous on hyvä ja helppo tapa lähestyä Jumalaa ja olla hänen edessään, minkä ikäisenä tahansa. Jotta hengellinen elämä voi hyvin, tulee olla säännöllisesti yhteydessä Jumalaan. Jumala näkee meidät joka hetki. Me voimme puhua hänelle aina kun meistä siltä tuntuu. Hän puhuu myös meille, kun vaan maltamme kuunnella.

Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa. Jumala näkee ja kuulee meidät kyllä. Voimme vain huokaista ajatuksemme Jumalalle tai rukoilla tutun rukouksen.

Me voimme rukoilla yksin, ystävän kanssa tai yhdessä seurakunnan kanssa. Jotta rukouksemme ei olisi pelkkää pyytämistä, on muistettava myös kiittää saamistamme vastauksista.

Rukous voi olla muutakin kuin sanoja. Rukouksensa voi ilmaista myös kirjoittaen, maalaten tai vaikka tanssien. Toiset voivat löytää esimerkiksi Bible Journalingista tavan ilmentää rukoustaan kuvien ja värien kautta, toiset taas liikkuen meditatiivisen pyhän tanssin avulla. Luontoihminen löytää paikan rukoilla metsän hiljaisuudessa tai äärellä meren, jonka voima muistuttaa Jumalan kaikkivoimaisuudesta.

Voi myös vain viipyillä rauhallisesti Jumalan edessä. Missä ja milloin vain. Rukouksen linja on jokaiselle auki 24/7. Alla muutamia raamatunkohtia rukouksesta Raamatussa.

Rukous ja Raamattu

Minä vakuutan teille: Jos kaksi teistä rukoilee täällä maan päällä yksimielisesti, antaa taivaallinen Isäni teille, mitä ikinä pyydätte. Minä olen näet mukana siellä, missä kaksi tai kolme on koolla minun nimissäni. (Matt. 18:19–20)

Minä sanon teille, kuulijat: Rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää niille, jotka vihaavat teitä. Siunatkaa niitä, jotka kiroavat teitä. Rukoilkaa niiden puolesta, jotka puhuvat teistä pahaa. (Luuk. 6:27–28)

Toivokaa ja iloitkaa, kestäkää vaikeuksia ja rukoilkaa sinnikkäästi. (Room. 12:12)

Myös Henki auttaa meitä heikkoja. Mehän emme tiedä, miten meidän pitäisi rukoilla, mutta Henki itse rukoilee puolestamme sanattomin huokauksin. Hän, joka näkee ihmisten sydämeen, tietää kyllä, mitä Henki tahtoo sanoa: Henki rukoilee pyhien puolesta Jumalan tahdon mukaisesti. (Room. 8:26–27)

Ennen kaikkea kehotan pyytämään ja rukoilemaan kaikkien ihmisten puolesta. Muistakaa kaikkia rukouksissanne ja kiittäkää Jumalaa heidän puolestaan. (1. Tim. 2:1)

Älkää murehtiko mistään, vaan kertokaa kaikki tarpeenne Jumalalle. Pyytäkää häneltä, rukoilkaa ja kiittäkää häntä. (Fil. 4:6)

Iloitkaa aina ja rukoilkaa jatkuvasti. Kiittäkää kaikissa tilanteissa, sillä sitä Jumala teiltä tahtoo Kristuksen Jeesuksen vuoksi. (1. Tess. 5:16–18)

Voimme lähestyä häntä rohkeasti, sillä hän kuuntelee meitä, jos pyydämme jotain hänen tahtonsa mukaisesti. (1. Joh. 5:14)

Rukoilkaa väsymättä, valvokaa rukoillen ja kiittäen. (Kol. 4: 2)

Jos teillä on vastoinkäymisiä, rukoilkaa. Jos olette iloisia, laulakaa kiitoslauluja. Jos joku on sairaana, kutsukaa seurakunnan vanhimmat hänen luokseen. Heidän tehtävänsä on rukoilla hänen puolestaan ja voidella hänet öljyllä Herran nimissä. Kun he rukoilevat luottaen Herraan, rukous parantaa sairaan ja Herra nostaa hänet jalkeille. Jos hän on tehnyt väärin, hän saa sen anteeksi. Tunnustakaa siis pahat tekonne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, niin parannutte. Oikeamielisen rukous on täynnä voimaa, ja se saa paljon aikaan. (Jaak. 5:13–16)

Herra, kuule minua, huomaa huokaukseni! Kuninkaani ja Jumalani, kuule, kun huudan sinulta apua. Sinua minä rukoilen. Herra, jo aamulla kuulet ääneni, aamun hetkellä tuon sinulle pyyntöni ja odotan vastaustasi. (Ps. 5:2–4)

Silloin minä huusin hädässäni Herraa, kutsuin avuksi Jumalaani. Ääneni kantautui hänen temppeliinsä, ja hän kuuli minun huutoni. (Ps. 18:7)

Päivällä Herra antaa armonsa vallita, yöllä saan laulaa hänen kiitostaan ja rukoilla elävää Jumalaa. (Ps. 42:9)

Minä huusin häntä avukseni ylistyslaulu jo kielelläni. (Ps. 66:17)

Hän on lähellä sitä, joka huutaa häntä avuksi, sitä, joka vilpittömästi kääntyy hänen puoleensa. Hän täyttää niiden pyynnöt, jotka häntä pelkäävät, hän kuulee heidän huutonsa ja auttaa heitä. (Ps. 145:18–19)

 

Rukoilkaa te siis näin:
– Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä
niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille velkamme anteeksi,
niin kuin mekin annamme anteeksi
niille, jotka ovat meille velassa.
Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta. (Matt. 6:9–13)

Tai UT2020 -käännöksen mukaan:
Rukoilkaa siis näin:
Isämme taivaissa.
Osoita nimesi pyhyys,
anna valtakuntasi tulla
ja tahtosi toteutua
maan päällä samoin kuin taivaassa.
Anna meille tänäänkin tarpeeksi leipää
ja anna meille anteeksi velkamme,
niin kuin mekin olemme antaneet anteeksi niille,
jotka ovat meille velkaa.
Äläkä vie meitä koettelemukseen,
vaan pelasta meidät pahan vallasta. (Matt. 6:9-13)

Teksti: Tuija Numminen, yhteyspäällikkö ja pastori, Suomen Pipliaseura

 

 

 

Lue myös

Nainen lukee raamattua luonnossa

Miten sitä Raamattua luetaan?

Olemme tottuneet lukemaan mitä tahansa kirjaa niin, että aloitamme alusta ja etenemme sivu kerrallaan kohti loppua. Koska näinhän on aina…

mosaiikki kasvoja

Psalmi 23 kuvaa elämän mittaisen matkan

Loistoristeilijä alkaa vajota meren syvyyksiin. Pelastuslautoissa ei riitä paikkoja jokaiselle, ja sisällä syntyy paniikki. Mies jähmettyy rappusiin veden tulviessa sisään.…

Uudet psalmit menivät tunteisiin

Kun Psalmit 2024 viime viikolla julkaistiin, olin kauhuissani. Rakastan psalmeja ja osaan niitä ulkoa useita. Mitä jos inhoaisinkin näitä uusia?…