Pipliaseurat Pyhällä maalla: rauhan sanomaa lapsille ja perheille sodan keskellä

kaksi tyttöä sylikkäin katsovat ylöspäin

Pyhän maan asukkaita palvelee historiallisista ja poliittista syistä kolme Pipliaseuraa: Israelin, Arabi-Israelin ja Palestiinan Pipliaseurat. Samalla kun kukin seura vie sanomaa Jumalan rakkaudesta oman väestöryhmänsä pariin, ne tekevät myös yhteistyötä keskenään. Suomen Pipliaseura on yhteistyössä paikallisten seurojen kanssa tukenut erityisesti lasten ja nuorten parissa tehtävää työtä.

Lokakuussa tilanne äärijärjestö Hamasin ja Israelin välillä eskaloitui sotatilaksi. Olosuhteet ovat äärimmäiset; tuhansia ihmisiä on kuollut, ja läheisiään surevat sekä muut sodan jalkoihin jääneet ihmiset ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan.

– Arvostan todella rukouksia ja tukea näinä kammottavina aikoina, joita juuri nyt kohtaamme. Meillä on todella vaikeaa, mutta Herra on turvamme, hänen luokseen voimme paeta. Tuemme toisiamme pipliaseuroina Pyhällä maalla ja osoitamme Jumalan rakkautta kärsiville ihmisille, kertoo Arabi-Israelin Pipliaseuran pääsihteeri Dina Katanacho.

Tänäkin vuonna pipliaseurat ovat yhdessä tukeneet lapsia ja perheitä, ja kaikki osapuolet rukoilevat, että työ voi jälleen jatkua normaalisti.

Rauhankasvatusta arabiankielisissä kouluissa

Arabiankielisen kristillisen koulun rehtori Grace on tehnyt työtä lasten parissa jo 15 vuoden ajan. Hänellä on itselläänkin lapsia, 6- ja 3-luokkalaiset koululaiset.

– Lasten kasvattaminen on suuri haaste näin väkivaltaisena aikana, Grace sanoo. Gracen koulussa on lapsia päiväkoti-ikäisistä aina 8-luokkalaisiin saakka. Arabi-Israelin Pipliaseura kiertää kouluissa pitämässä rauhankasvatustapahtumia. Väkivaltainen elinympäristö luo tarpeen puhua väkivallasta
ja rauhasta lasten kanssa.

– Pipliaseura käyttää Raamattua opetuksen perustana. Kristillisiin arvoihin perustuva opetus on meille tärkeää, koska olemme katolinen koulu, joka palvelee niin kristittyä kuin muslimiväestöäkin, Grace kertoo. Oppitunneilla lapset oppivat opetettavien aineiden lisäksi kunnioittamaan toisiaan, arvostamaan itseään, rakastamaan ja antamaan anteeksi. Rehtori haluaa katkaista sukupolvesta toiseen periytyvän väkivallan kierteen.

– Emme näe kaikkea vaikutusta heti, vaan vasta tulevaisuudessa.

Raamatun sanoma puhuttelee yli väestörajojen

Hepreankielistä väestöä palveleva Israelin Pipliaseura kertoo kiinnostuksen Raamattua kohtaan kasvaneen viime vuosina. Kristittyjen määrä maassa lisääntyy, ja uusia seurakuntia on syntynyt. Raamattu ja muu hengellinen kirjallisuus tukevat uusien kristittyjen kasvua, ja niitä jaetaan ahkerasti. Pipliaseuran tiimi on käynyt viikoittain tapaamassa ihmisiä ja jakamassa raamattumateriaaleja. Tämä on rakentanut yhteistyöverkostoja kristittyjen parissa.

Turvallista tekemistä Palestiinan lapsille

Palestiinan kristityt lapset kaipaavat hyvää raamatunopetusta. Alueella kasvavilla lapsilla on ollut vähän mahdollisuuksia viettää vapaa-aikaa turvallisissa paikoissa. Seurakunnat ovat järjestäneet kerhoja ja leirejä, joissa pelataan, leikitään, askarrellaan ja opitaan Raamatusta.

Palestiinan Pipliaseura on tehnyt laajaa yhteistyötä seurakuntien, koulujen, päiväkotien ja partiolippukuntien kanssa. Birtzeitin koulussa järjestettiin viime vuonna joulujuhla, jossa 200 kristittyjen ja muslimiperheiden lasta kuulivat joulun tärkeimmän sanoman. Joulunäytelmä kertoi Jeesuksen syntymästä ja Jumalan pelastussuunnitelmasta.

– Viime jouluna panostimme Lastenraamattujen jakeluun lahjaksi perheille kaikkialla, missä kohtasimme ihmisiä, Jeninistä Gazaan, Pipliaseurasta kerrotaan.

Perheet ottivat lahjan kiitollisuudella vastaan. Palaute on ollut positiivista.
– Kirjan tarinat ovat ihmeellisiä ja mukaansatempaavia. Luemme sitä joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja opimme päivä päivältä enemmän Jumalasta, yksi vanhemmista iloitsee.

Rukouspyynnöt Pyhän maan pipliaseuroilta

  • Rukoilemme sodan ja väkivallan loppumista ja rauhaa kaikille osapuolille.
  • Rukoilemme pipliaseurojen työntekijöiden turvallisuuden puolesta.
  • Pyydämme viisautta tiimeille, että Jumala saisi johdattaa heidän työtään, että mahdollisuudet
    tavoittaa perheitä pysyisivät avoimina.

Teksti: Hanna Hokkanen
Kuvat: UBS

Lue myös

valkoinen kyyhky lähtemässä lentoon

Rauhan sanoja Raamatusta

Jos oma oloni tuntuu jostain syystä ahdistuneelta tai rauhattomalta, muistan Jeesuksen lohdulliset sanat: ”Minä jätän teille rauhan; annan teille oman…

Nainen lukee raamattua luonnossa

Miten sitä Raamattua luetaan?

Olemme tottuneet lukemaan mitä tahansa kirjaa niin, että aloitamme alusta ja etenemme sivu kerrallaan kohti loppua. Koska näinhän on aina…