Psalmeista inspiraationsa saanut musiikkiproduktio Elämänpuu tarjoaa lohtua

Mies pensasaidan edessä hymyilee ja katsoo kameraan

Tommi Kaleniuksen säveltämä ja Jari Kekäleen sanoittama ”Elämänpuu” on psalmeista inspiraationsa saava musiikkiproduktio. Elämänpuu julkaistaan albumina, äänikirjana sekä nuottikirjana. Elämänpuu tarjoaa musiikillisia psalmitulkintoja sekä esimakua Piplian uusista psalmikäännöksistä.

Elämänpuu saa psalmit soimaan

Psalmit ovat Raamatun luetuimpia kirjoja. Ne ovat sanoittaneet inhimillisiä peruskokemuksia vuosituhansien ajan. Suomen Pipliaseuran ja Ohjelmatoimisto Kristallin tuottamalla Elämänpuu-konserttikiertueella kuullaan musiikillisia tulkintoja psalmeista Tommi Kaleniuksen, Matti Kallion (piano, haitari), Tanja Torvikosken (laulu) sekä Teri Mantereen (kitara, laulu) esittämänä. Konserteissa on myös ihka ensimmäistä kertaa julkisesti mahdollista kuulla otteita Piplian uudesta psalmien suomennoksesta. Kalenius lukee tuoreita käännöksiä musiikkien ohessa. Lopulliset psalmikäännökset valmistuvat alkuvuodesta 2024, ja konserttikiertueen aikana kerätään palautetta käännöksestä. Psalmikäännökset ovat osa Piplian Vanhan testamentin VT2028käännöshanketta, jossa raamatuntekstit käännetään alkukielestä mobiilikäyttäjille. Voit lukea hankkeesta lisää tämän lehden sivulta 8. 

Psalmit ovat kietoutuneet musiikkiin jo niiden kirjoitusaikana. Niitä on laulettu kautta aikojen. Myös Elämänpuu yhdistää taidetta, teologiaa ja rukousta. Psalmeja heijastelevat tekstit on sävelletty lohdullisiksi voimalauluiksi, jotka kutsuvat kuulijaansa hiljentymään. 

Saimme tähän alkusysäyksen jo 17 vuotta sitten, kun teimme psalmimessun, Kalenius kertoo ja naurahtaa – Ja nyt heti perään teemme jatkoa! Tämä aika kaipaa hengellistä musiikkia, lohtua ja yhteen tulemista, konserttikiertueelle mukaan lähtevä Kalenius iloitsee. 

Psalmit inspiroivat tekstin ja sävelen 

– Avasin Raamatun ja aloin lukea psalmeja. Heti ensimmäisessä psalmissa oli ajatus puusta, joka kasvaa virran varrella. Siihen mielikuvaan nivoutuu sekä paratiisin puu että ristin puu. Minua kosketti ajatus siitä, että virran varrella on hyvä elää ja kukoistaa ja kantaa hedelmää, Jumalan kanssa eläminen on hyvä osa, Kekäle pohtii Elämänpuu-produktion nimikkokappaletta.  

Elämänpuu-lauluissa psalmien tekstit mukailevat psalmien tekstiä, mutta sisältävät paljon tulkintaa. – Tulkitsen psalmeja kristinuskosta käsin, täydellisellä taiteellisella vapaudella, Kristuksen läpi tulkiten. Kristus tuo Vanhan testamentin teksteihin uuden ulottuvuuden, Kekäle kuvailee laulutekstien syntyä. Kalenius komppaa tekstiä sävellyksen näkökulmasta: – Teimme laulut hyvässä dialogissa. Jari tekee sanat, mutta musiikillisin keinoin voi valita, mitä osaa tekstistä nostetaan esille tai minkälainen tunnelma luodaan. Esimerkiksi nimikkokappale Elämänpuun halusin säveltää meditatiiviseksi ja myyttiseksi. 

Psalmit sanoittavat tunteiden kirjon 

Kekäle ja Kalenius ajattelevat Elämänpuu-laulujen olevan yhteisiä rukouksia. Samaa tehtävää psalmit ovat aina palvelleet. – Rukouksessa ihminen puhuu omaa maailmaansa Jumalalle, Kekäle toteaa. – Psalmeissa kerrotaan kaikki tunteet Jumalalle, välillä rohkeasti ja vereslihalla ilman jäykistelyä tai sievistelyä. Psalmien kirja sisältää ihmisten kohtaloita ja tunteita, joihin nykyäänkin on helppo samaistua. Maailma ei ole niin paljoa muuttunut kuitenkaan.  

– Toivon, että ihmiset uskaltaisivat kuunnella näitä lauluja ja antaa niiden vaikuttaa. Ne voivat avata ikkunaa itseensä tai Jumalaan, ja johdattaa rukoukseen, Kekäle kertoo ja antaa esimerkin. – Psalmeissa puhutaan paljon syyllisyydestä. Kun psalmissa 51 rukoillaan ”sytytä silmiimme valo”, pyydetään näkemään itsensä siinä valossa, jossa Jumala meidät näkee. Ihminen ei siis ole syntinen vain Jumalan edessä vaan myös suhteessa itseensä. Mutta Jumala näkee ihmisen kokonaan. 

Tekijät toivovat psalmilaulujen tuovan lohtua kuulijalleen. – Nämä kappaleet voisivat rauhoittaa kuuntelijansa ja toimia rinnallakulkijoina haavoittuvuudessa, Kalenius kertoo. Kekäle näkee laulujen yhteisenä teemana sen, että ihminen on tasaisin väliajoin pulassa. – Jumala kumartuu sen kaiken ylle, osallistuu siihen ja tarjoaa lohtua, Kekäle runoilee.

Elämänpuu-psalmilaulut kuunneltavissa myös Youtubessa 

Elämänpuu -konserttikiertue

29.9. Jyväskylä, Taulumäen kirkko
5.10. Seinäjoki, Törnävän kirkko
6.10. Oulu, Oulujoen kirkko
7.10. Tampere, Tuomiokirkko
8.10. Helsinki, Kallion kirkko 

Konsertit alkavat klo 19.00.
Kesto noin 1h 45min 

Lipunmyynti: www.tiketti.fi

Lue myös

Mies katsoo kameraan ja hymyilee, kädessä puhelin ja lankakuulokkeet

Psalmeissa ihminen puhuu Jumalalle

Piplian uusi suomennos psalmeista eli Psalmit 2024 julkaistiin maaliskuussa. Kaikista Raamatun kirjoista se on juuri Psalmit, joista on tullut minulle…

mosaiikki kasvoja

Psalmi 23 kuvaa elämän mittaisen matkan

Loistoristeilijä alkaa vajota meren syvyyksiin. Pelastuslautoissa ei riitä paikkoja jokaiselle, ja sisällä syntyy paniikki. Mies jähmettyy rappusiin veden tulviessa sisään.…