Vedenkanto, vuohet ja aapiskirja
Koulut alkavat. Lähes 60 000 ekaluokkalaista aloittaa Suomessa koulutiensä, silmät intoa tuikkien. Suomessa koulutien aloittaa käytännössä jokainen seitsemän vuotta täyttävä. Monessa muussa maailman maassa lukemaan oppiminen riippuu vanhempien koulutustasosta, koulumatkan pituudesta, syntyperästä ja äidinkielestä.
Mieti, jos muiden valitessa koulureppua ja kynäpenaalia, sinä hoitaisit pienempiä sisaruksia. Ikätoverisi opettelisivat turvallisen aikuisen kanssa koulureittiä, sinä kävelisit kaivolle hakemaan vettä. Toiset lapset lähtisivät aamulla koulun pihalle omiin luokkiinsa kutsuttaviksi, sinä paimentaisit vuohia.
Muutaman vuoden päästä kaverisi unelmoivat olevansa isona lääkäreitä, astronautteja ja presidenttejä, sinä tietäisit olevasi pian jonkun vaimo ja lasten äiti. Vedenkanto, vuohet ja köyhyys olisivat seuranasi lopun elämäsi.
Tämä on todellisuutta esimerkiksi Piplian Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman maissa. Angolassa, Etiopiassa, Keniassa, Namibiassa, Malawissa ja Tansaniassa lukutaitoluokille kootaan heitä, jotka katselivat sivusta ikätovereidensa opinpolkua. Opettajat kiertävät kodeissa kertomassa mahdollisuudesta oppia lukemaan, ja koska moni oppilaista ei omista tai osaa lukea kelloa, muistutetaan oppituntien alkamisesta soittamalla.
Itse katselen sivusta, kun esikoinen aloittaa yläkoulun uudessa ryhmässä koulussa, johon pitää opetella kulkemaan bussilla. Haaveilee lautapelikerhosta ja tutustuu tuleviin parhaisiin ystäviinsä. Koulun alkamisajasta häntä ei ole tarvinnut muistuttaa vuosiin, mutta olen kyllä toiminut herätyskellona tarvittaessa.
Hänen ei ole tarvinnut kantaa vettä kuin kerran. Kadullamme oli putkivuoto, ja vedenjakelu oli poikki muutaman tunnin. Lähdimme ”kylän kaivolle” eli kaupungin osoittamaan vedenjakelupaikkaan ämpärin ja vesipullojen kanssa. Vedenjakelupisteellä vaihdoimme kuulumisia naapurien kanssa, niin kuin tapana on.
Kerroin lapselle, että näin se on monessa kehittyvässä maassakin, lapset kantavat kaivolta vettä perheelle. Olimme yhtä mieltä siitä, että onneksi sitä ei tarvitse tehdä joka päivä, eikä se sillä kertaa häirinnyt koulunkäyntiä.
Koulutus on paras lääke köyhyyttä ja osattomuutta vastaan. Se ei ole kaivoon kannettua vettä, vaan pysyvä osa ihmisen osaamista ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Kerran opittua lukutaitoa ei kukaan voi ottaa pois. Jos tässä on sinunkin mielestäsi järkeä, voit olla avuksi lahjoittamalla lukutaitoa.
Kaikki lukutaitoluokkien naiset eivät ehkä itse suorita pitkiä jatko-opintoja, mutta he voivat antaa lapsilleen arvokkaan lahjan: tuen oppimiseen ja rivakan potkun takalistoon jatkaa sillä polulla eteenpäin. Siltä varalta, että vuohet eivät noin uramielessä kiinnosta.
Onnellinen se, joka on löytänyt viisauden, se, joka on tavoittanut tiedon,
sillä parempi on viisaus kuin hopea, tuottoisampi on tieto kuin kulta.
Sananl. 3:13–14
Kirjoittaja: Hanna Hokkanen, Piplian varainhankinnan päällikkö, jota hämmentää, miten oma vauva on yhtäkkiä yläkoululainen
Kuva: Max S. / Unsplash
Lue myös:
Rintaruokinnalla maailman kauneimmalla kielellä
Kansainvälistä kääntäjienpäivää vietetään maailmanlaajuisesti syyskuun viimeisenä päivänä.
Monien tunteiden Kiina
Käynnistimme Pipliaseuran varainhankinnassa syyskeräyksemme Kiinaan ristiriitaisissa tunnelmissa. Ei siksi, ettemme olisi varmoja asiastamme, vaan siksi, että tuo 1,5 miljardin asukkaan…
Tässä olen -harjoitukset sitouttavat Raamattuun
Olemme kirjoittaneet Tässä olen – päivittäisiä hengellisiä harjoituksia nyt viisi vuotta. Kaksi ensimmäistä kokonaisuutta kirjoitimme kahdestaan, kolmannessa mukaan tulivat Jaana…
Viisi Raamatunjaetta stressiin
Kuinka olla armollinen itselleen? Stressin tai ahdistuksen käsittely ei ole helppoa, eikä siihen ole yksinkertaista ratkaisua. Nämäkään raamatunjakeet keino eivät…
Unelmoin, olen siis olemassa
Minä unelmoin maailmasta, jossa kukaan ei jää ulkopuolelle. Kukaan ei jää yksin selviämään köyhyydestä, osattomuudesta, sorrosta. Tiedän, että maailmassa on…
Onanoinnin uusi merkitys
Raamattua suomentaessa muistui mieleen stand-up-koomikko Ismo Leikolan repertuaariin kuuluva juttu, jossa selitetään tunnettujen ihmisten nimistä juontuvien sanojen etymologiaa. Jutun kliimaksina…